Sunday, April 12, 2009

P P Waldenströms företal till första upplagan

År 1880 skrev undertecknad en mindre bok med titel: Barndopets historia. Den utkom i fyra upplagor under loppet av några månader.

Att den skulle röna motsägelse var naturligt. En motskrift utgavs med titel: "Barndopets historia, fortsatt av W.P." Den var av mycket underhaltig beskaffenhet. Vem som var dess författare, känner jag icke. Ännu mer underhaltig var en artikel av Lagergren i tidn. Evangelisten 1880, h. 7. Den innehöll grova förolämpningar mot min person, alldels som hade jag begått ett brott, då jag understått mig att uppträda till försvar för barndopet.

Av helt annan art var en av pastor A. Wiberg utgiven bok med titel: Svar på lektor Waldenströms skrift Barndopets historia (tryckt i Gävle 1880). Den håller sig till sak och framlägger väl över huvud summan av, vad som kan sägas till försvar för den baptistiska ståndpunkten. Det är också denna, jag alltid menar, när jag citerar "Wiberg, sid. 00" utan att angiva titeln på någon särskild bok. Se t.ex. not sid. 34, 40, 41 o.s.v.

Några år senare blev frågan om Tertullianus´ och Augustinus´ förhållande till barndopet föremål för en rätt livlig tidningsdiskussion. Det var i tidningen Hemlandsvännen 1884, n:ris 44-47.

Barndopets historia är nu sedan många år alldeles utgången ur bokhandeln. I stället för att ombesörja en ny upplaga av densamma har jag trott mig göra bättre gagn genom att utarbeta föreliggande nya skrift, som icke inskränker sig till barndopets historia utan behandlar även övriga spörsmål av vikt för en rätt uppfattning av det kristna dopet. Naturligtvis har jag därvid tagit all vederbörlig hänsyn till här ovan nämnda motskrifter.

Till slut får jag säga, att ju mer jag sysselsatt mig med dopfrågan, desto vissare övertygad har jag blivit om barndopets riktighet; desto mer uppenbart har det blivit, att dess förkastande har sin djupaste grund i en rationalistisk uppfattning av nådemedlen, särskilt dopet.

Stockholm i maj 1898.
P.W.

No comments:

Post a Comment